نام گذاری فیلم

نام گذاری فیلم

نام گذاری فیلم

بی شک نام گذاری فیلم یکی از مهمترین عوامل در ایجاد ارتباط ذهنی با مخاطب و موفقیت یک فیلم است، نام فیلم اولین چیزی است که مخاطب با آن ارتباط برقرار می کند. بدیهی است همه ی ما با شنیدن نام یک فیلم، اگر اطلاعاتی راجع به نویسنده، کارگردان، هنرپیشگان و موضوع فیلم نداشته باشیم، دچار نوعی پیش قضاوت و احساسی مثبت یا منفی نسبت به فیلم می شویم . یکی از جنبه های مهم فیلم بازاریابی آن برای جذب سرمایه گذار و شخصیت های مورد توجه مخاطب است و اگر قصه ی فیلم جذاب نباشد ممکن است شانس خوانده شدن فیلمنامه را هم از دست بدهد.

برای نام گذاری فیلم باید سه جنبه ی بازاریابی، هزینه و محتوای فیلم را در کنار یکدیگر در نظر بگیریم. چون تهیه کننده، کارگردان و سرمایه گذاران، عوامل موثر در تعیین نام فیلم هستند و هر یک رویکردی خاص نسبت به نام گذاری فیلم دارند.

یک نام خوب

نام خوب برای یک فیلم، نامی است که بیننده فورا و بدون آنکه قبلا چیزی راجع به آن بداند جذب شود. اگر نام فیلم اطلاعات خاصی به مخاطب نمی دهد، حداقل باید توجه او را به خود جلب کند. نکاتی در مورد موضوع فیلم بگوید و ژانر فیلم را نشان بدهد. شاید هم یک نوع چالش را نشان بدهد. قابل حفظ کردن و به یاد آوری مجدد هم باشد.
این گونه نام گذاری در فیلم داستان اسباب بازی (Toy story)که اولین انیمیشن بلند کامپیوتری است، به خوبی اتفاق افتاده است. (این فیلم در سال ۱۹۹۵ منتشر شد و به دنبال آن داستان اسباب‌بازی۲ در سال ۱۹۹۹، داستان اسباب‌بازی ۳ در سال ۲۰۱۰ ساخته شدند. قرار است داستان اسباب بازی ۴ در سال ۲۰۱۹ ساخته شود.)

 

یک نام خوب

یک نام خوب

 

اغلب کارشناسان بر این باورند که نام فیلم باید کوتاه باشد. مانند فیلم مونیخ (Munich) ساخته ی استیون اسپیلبرگ، که یکی از قوی‌ترین کارگردانان حال حاضر آمریکا است. این فیلم بخشی از سه‌گانه‌ای است که در پاسخ به حملات ۱۱سپتامبر و پیامدهای ناشی از آن ساخته شد.
در نقطه مقابل چنین فیلم هایی، فیلم های زیادی با نام های طولانی در تاریخ سینما وجود دارند و در سینمای ایرانی هم برخی فیلمسازان نام های طولانی را برای آثار خود انتخاب می کنند و عقیده دارند برای مخاطب جذاب‌تر هستند.

 

یک نام خوب

یک نام خوب

 

نام های طولانی در فیلم های زیادی به چشم می خورند. از جمله فیلم: آن مردان باشكوه در ماشين هاي پرنده شان (Those Magnificent Men in Their Flying Machines) یا چطور از لندن به پاريس در ۲۵ ساعت و۱۱دقيقه پرواز كردم (How I Flew from London to Paris in 25 Hours 11 Minutes) البته تجربه نشان داده است، که مخاطب نام های طولانی را خلاصه می کند و نمی تواند تمامی نام را در ذهن خود نگاه دارد.

نام گذاری و ژانر فیلم

عامل مهم در انتخاب نام فیلم، ژانر فیلم است، چون اولین سوالی که مخاطب در ذهن خود دارد ژانر فیلم است. البته فیلم ها می توانند ژانرهای گوناگون تاریخی، ورزشی، عشقی و رومانتیک، پلیسی، علمی تخیلی، درام، کمدی و … ساخته شوند. اگر نام فیلم ژانر فیلم را هم مشخص کند، شاید بتواند با مخاطب ارتباط قوی تری برای ترغیب وی به دیدن فیلم ایجاد کند. نمونه بارز اینگونه نام گذاری در فیلم شوخی با دیک و جین (Fun with Dick and Jain) مشاهده می شود.

 

نام گذاری و ژانر فیلم

نام گذاری و ژانر فیلم

عوامل موفقیت در نام گذاری فیلم

  • سوال ایجاد کند.
  • کمی از یک موضوع را بیان کند اما زیاد نگوید.
  • نام فیلم را خیلی با رمز و راز ارائه نکنید، که نیاز به فکر کردن و هوشمندی زیاد مخاطب داشته باشد. نام فیلم باید به سادگی و به سرعت درک شود. نام گذاری فیلم فرصتی برای حدس زدن و بازی با مخاطب نیست، اگر مخاطب نام فیلم را درک نکند، به احتمال زیاد قدم بعدی را برای دیدن فیلم بر نخواهد داشت. چون تنها چند ثانیه فرصت دارید تا مفهوم فیلم را منتقل کنید.

 

عوامل موفقیت در نام گذاری فیلم

 

  • نحوه بیان نام فیلم، طنین، آوا و یا شکل حروف و یا نحوه ی اجرای گرافیکی و یا موشن گرافی نام فیلم هم در موفقیت و تاثیر گذاری نام فیلم بسیار موثر است و گاهی نام فیلم همراه با یک موسیقی جذاب و موثر می تواند اثری چند برابر داشته باشد.
  • بهتر است نام فیلم مرتبط با محور اصلی قصه ی فیلم و موضوع فیلم باشد. نام گذاری فیلم بهتر است محور حوادث و تضادها و برخوردهای فیلم را نشانه بگیرد .

 

عوامل موفقیت در نام گذاری فیلم

 

  • نام فیلم باید نظر مخاطب را جلب کند یا یک چالش را بیان کند، برای مثال در فیلم خون به پا خواهد شد (There Will Be Blood) که در ژانر درام به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی پل توماس اندرسن، محصول سال ۲۰۰۷ است. اقتباسی از رمان (نفت) به قلم آپتون سینکلر، در سال ۱۹۲۷ چاپ شده‌است. اما نام نفت برای فیلم هیجان کافی و جذابیت لازم را نداشت، بنابراین نام خون به پا خواهد شد را برای این فیلم انتخاب کردند.
  • مخاطب بسیار علاقه دارد تا ژانر فیلم را بداند و بسیاری از کارگردانان سعی دارند به نوعی در نام گذاری این اطلاعات را از طریق نام فیلم به مخاطب انتقال دهند .
  • هر چند کارگردان و تهیه کننده عوامل اصلی تعیین کننده در نام گذاری فیلم هستند. اما باید نام فیلم در خور شأن بازیگران توانمندی که در فیلم بازی می کنند هم باشد.

 

عوامل موفقیت در نام گذاری فیلم

 

  • برخی فیلمنامه نویسان و یا تهیه کنندگان به دلایل مختلف ، اول نام فیلم را انتخاب می کنند و بعد سایر ابعاد و حتی ماجرای فیلم را شکل می دهند. پوران درخشنده پس از ساخت فیلم (هیس، دخترها فریاد نمی زنند)، تصمیم گرفت، فیلمی به نام (هیس، پسرها گریه نمی کنند) را بر اساس مشکلات اجتماعی که برای پسرها اتفاق می افتد، بسازد. البته جالب است بدانیم نام این فیلم مشابه فیلمی خارجی ساخته کیمبرلی پیرس در سال ۱۹۹۹ به نام پسر ها گریه نمی کنند، نیز هست.
  • ازطریق گوگل عنوان و نام فیلم را جستجو کنید. اولا ببینید این کلمات با چه حجمی و در ماه جستجو می شوند و ضمنا اگر نامی مشابه در رابطه با فیلم دیگری وجود دارد، در مورد نام فیلم مجددا بررسی کنید و اگر نام فیلم برای امر دیگری هم استفاده می شود لازم است در فضای اینترنت نام را با کلمه فیلم در داخل گیومه قرار دهید .

 

عوامل موفقیت در نام گذاری فیلم

 

  • فیلم هایی که در نت فلیکس یا شبکه های ویدئویی ارائه می گردند، علاوه بر مشخص بودن ژانر فیلم، بر اساس حروف الفبا نیز تنظیم می شوند. بهتر است نام فیلم با اولین حروف الفبای فارسی یا انگلیسی شروع شود تا در ابتدای فهرست قرار گیرد.
  • نام فیلم برای ترغیب مخاطبان به دیدن فیلم بسیار مهم است. فیلم هایی مثل: میلیونر زاغه‌نشین، سرگیجه، خوب بد زشت، ابلیس، پدرخوانده و … چیزی مهیج را قول می دهد، فکر را تحریک می کند و برانگیزنده است و زمینه را برای ارتباط قوی با مخاطب ایجاد می کند.
  • چقدر نام فیلم و سایر جنبه های فیلم باعث فروش بیشتر فیلم می شود؟ پس ارزش های هنری فیلم و هویت فیلم را چگونه باید حفظ کرد؟ در حقیقت باید تعادل لازم بین اهداف فروش و ارزش های هنری فیلم برقرار شود.

این همه نام

به طور کلی اسامی فیلم ها در سه گروه قرار دارد.

 

این همه نام

 

گروه اول:

بیشتر سعی می کنند با قراردادن چند کلمه در کنار هم توجه همه را به خود جلب کنند و بیشتر در وادی خیال، ادبیات و یا شاعرانه هستند و در مورد آنچه باید دید، نمی گویند.
مانند فیلم جایی برای پیر مرد ها نیست. (NO COUNTRY FOR OLD MEN) که در ژانر جنایی و مهیج قرار دارد.

 

گروه اول:

 

مثالی دیگر برای این گونه نام گذاری فیلم ایرانی نهنگ عنبر و یا مرثیه ای برای یک رویا (Requiem for a Dream) که یک فیلم درام و روان شناسی، اما جذاب و اغوا گر است. یا فیلم آنها بی گناهند (Aint them Bodies Saint)که فیلمی درام و جنایی است.

 

مثالی دیگر برای این گونه نام گذاری فیلم ایرانی نهنگ عنبر و یا مرثیه ای برای یک رویا (Requiem for a Dream) که یک فیلم درام و روان شناسی، اما جذاب و اغوا گر است. یا فیلم آنها بی گناهند (Aint them Bodies Saint)که فیلمی درام و جنایی است.

 

گروه دوم:

نام هایی که جذاب هستند و سوال ایجاد می کنند. هدف آنها جلب مخاطب است و ممکن است ارتباطی هم با موضوع فیلم نداشته باشند. مانند بازگشت به آینده (Back to the Future) که فیلمی علمی تخیلی به نویسندگی و کارگردانی رابرت زمه کیس و تهیه‌کنندگی استیون اسپیلبرگ است که فیلمنامه آن با همکاری باب گیل به نگارش در آمده است. سوالی را برای مخاطب ایجاد می کند:

چگونه می شود به آینده برگشت؟

در فیلم اینک آخرالزمان(apocalypse now)، داستان فیلم در جنگ ویتنام اتفاق می افتد. اما از نام فیلم نمی توان موضوع را تشخیص داد که در نوع خود بسیار جذاب است. یا در فیلم ۵۰ FIRST DATES که فیلمی کمدی و رمانتیک است. اطلاعاتی در مورد موضوع اصلی فیلم به ما نمی گوید تا بتوانیم ژانر فیلم را حدس بزنیم.

 

چگونه می شود به آینده برگشت؟

 

گروه سوم:

نام هایی که مستقیما با موضوع فیلم مرتبط هستند. مثل نام شخص، شهر و یا سوژه ای مثل فیلم مهیج آسانسور (elevator) که در سال ۲۰۱۱ اکران شد. این نوع نام گذاری در فیلم های سینمایی گلادیاتور (GLADIATOR) ، کشتی گیر (the wrestler)، راننده تاکسی (taxi driver) و حتی فیلم های ایرانی هنرپیشه ( محسن مخملباف)، سوپر استار ( تهمینه میلانی) و دادستان (بزرگمهر رفیعا) نیز مشاهده می شود.

 

گروه سوم:

گروه سوم:

 

نکاتی که در نام گذاری نباید فراموش کنیم

  • اگر فیلم های جذاب و مورد علاقه محققین و دانشجویان به صورت مستند یا مستند داستانی یا فیلمی در زمینه های تاریخی ، صنعتی ، آموزشی ، یک شهر یا کشور و … دارید، بهتر است موضوع فیلم به صراحت در نام فیلم آمده باشد، تا در موتورهای جستجو به سرعت قابل شناسائی و دست یابی باشد .
  • شاید نامی را برای فیلمی انتخاب کرده باشید و پس از مدتی نام بهتری را پیدا کنید. در چنین شرایطی، باید دید، تبلیغات و اطلاع رسانی نام و هویت فیلم چقدر بر روی مخاطب و بازار فیلم تاثیر گذاشته است. سپس با تغییر نام، چه تاثیری را بر هزینه های بازاریابی و تبلیغ نام جدید و احتمال افزایش فروش و سودآوری خواهد داشت. در هر صورت شما با نام فیلم تا زمانی که اکران نشده و تبلیغات وسیع نشده قابل تغییر است.
  • در مورد نام های فیلم های خارجی که ترجمه می شوند. آیا ترجمه نام فیلم با توجه به فرهنگ و زبان مخاطب جذابیت و اثر کافی را دارد و یا برداشت اشتباهی از آن ایجاد نمی شود؟
    در پایان باید بگویم، ممکن است هیچ وقت از نام گذاری فیلم خود راضی به صورت کامل راضی نباشد و به دنبال نامی باشید که تمامی داستان فیلم را بازگوکند. اما باید بدانیم نه چنین چیزی امکان دارد و نه به صلاح فیلم شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *